Gas en Rem

Waardering 5.00 op 5 gebaseerd op 3 klantbeoordelingen
(5 klantbeoordelingen)

20.00

Beschrijving

‘GAS en REM in de sport. Mentaal sterk coachen’ is geschreven voor coaches, sporters, ouders, scheidsrechters en begeleiders in de (top)sport.

Dit boek gaat over de invloed van emoties (GAS) en gedachten (REM) op prestatiegedrag. Hoe haal je het beste uit jezelf? Hoe stuur je bij met jouw coachgedrag?

Topsporters, talenten, coaches, ouders en scheidsrechters vanuit verschillende sporten vertellen wat zij denken en voelen bij trainingen en wedstrijden. Hun kennis en ervaring wordt gekoppeld aan de sportpsychologie.

Je krijgt praktische oefeningen die je kunt toepassen in je trainingen. Zo weet je welke mentale technieken sporters bij wedstrijden kunnen inzetten als het spannend wordt en hoe zij zich herpakken bij frustratie.

“Warm aanbevolen!” Dr. Frank Bakker voormalig Universitair Hoofddocent Sportpsychologie en medeoprichter Vereniging Sportpsychologie Nederland.

5 beoordelingen voor Gas en Rem

  1. Waardering 5 uit 5

    Koos

    Net de laatste bladzijden gelezen en dus nu vers van de pers mijn beoordeling. Dat ik niet na een aantal bladzijden in slaap ben gevallen zegt eigenlijk al genoeg. Op mijn leeftijd zijn boeken regelmatig slaapverwekkend bij dit boek bleef ik wakker. Leuk al die praktijkgevavallen tussen de theorie door dat leest erg prettig. Fijn dat er bevestigd wordt wat ik zelf als oudere amateur golfer regelmatig mentaal meemaak. Dus het hoofdstuk over concentratie nog maar eens lezen. Proberen die rare gedachten, over wat ik morgen moet aantrekken, op het moment dat ik moet slaan te verbannen. Om een lang verhaal kort te maken: Ik kan het boek aan iedereen van harte aanbevelen.
    Beste Daniëlle succes met de verkoop. Koos

  2. Dr Frank Bakker

    Dr Frank Bakker, voormalig universitair hoofddocent faculteit bewegingswetenschappen en mede-oprichter Vereniging van Sportpsychologen Nederland.

    GAS en REM in de Sport onderscheidt zich van andere boeken over sportpsychologie en mentale training en begeleiding, allereerst door zich nadrukkelijk te richten op coaches. Een accent dat meer dan gerechtvaardigd is. De invloed van de
    coach op de sporter, ook op diens mentale gesteldheid, is zeer groot. De coach kan wonderen verrichten als het gaat om de instelling van de sporter, zijn of haar doorzettingsvermogen, hoe hij of zij druk, spanning of tegenslagen hanteert en hoe met succes wordt omgegaan. Het tegenovergestelde van die wonderen kan echter ook bereikt worden. Het boek is een waardevolle bron van kennis en aanwijzingen voor coaches, maar niet alleen voor hen. Sporters zelf, hun ouders en andere begeleiders kunnen er evenzeer profijt van hebben.
    In nog een ander opzicht onderscheidt GAS en REM in de Sport zich, en wel door de polen GAS en REM zo’n centrale plaats te geven. Velen zullen zich herkennen in de emoties die zo dominant aanwezig kunnen zijn, dat je steeds meer gas geeft en daarmee de controle verliest of dreigt te verliezen. En met de andere pool, waarbij je de rem erop zet door te denken, rationaliseren en gevoelens te sturen en mogelijk te onderdrukken. De opgave voor iedere sporter is het evenwicht te vinden tussen GAS en REM. Daniëlles boek helpt de coach, en de sporter en diens andere begeleiders bij het vinden van dat evenwicht en bij methoden om dat te bereiken. Warm aanbevolen!

  3. Waardering 5 uit 5

    Jean-Luc Budel

    Dit boek in paar uurtjes met bovengemiddelde interesse gelezen! Erg interessant! Ik vind het vernieuwend dat er een boek is geschreven voor coach in plaats van voor de sporter zelf.
    Ieder hoofdstuk is helder ingericht met op het einde een duidelijk stappenplan.

    Als beginnend Psychologie-student is dit boek een bevestiging voor mij dat ik later actief wil zijn binnen de Sportpsychologie.

  4. boostyourhealth.nl

    We hebben allemaal ongetwijfeld wel eens van die momenten waarop we “afgeremd” moeten worden, of remmen wel eens een ander af als die té enthousiast alsmaar door dendert. Heb je er echter wel eens bij stilgestaan dat we héél veel van ons gedrag kunnen benoemen in termen van remmen, of het tegenovergestelde: gas geven? Denk maar eens aan wanneer je lusteloos op de bank zit te piekeren over je eindeloze to do-lijstjes: dan mag je wel eens die gedachten afschakelen en gewoon gas geven, aan de slag gaan! Andersom: als op allerlei gebieden in je leven opeens alles op rolletjes lijkt te lopen, kun je je wel eens later overmannen door blije emoties waardoor je juist geen rem meer kent. In het boek Gas en rem in de sport legt Daniëlle van der Klein – Driessen aan de hand van de begrippen GAS en REM haarfijn uit hoe dit principe in de sportwereld werkt. Haar boek is zowel een theoretische basis alsook een praktische handleiding voor coaches om hun sporters optimaal te kunnen coachen. Zelf heb ik geen ervaring in het coachen van sporters, maar ontdekte ik wel opvallend veel overeenkomsten met het gewone dagelijkse leven, waardoor dit boek niet alleen een aanrader is voor sporters, maar voor iederéén die wel eens figuurlijk iets te hard op het gas- en/of rempedaal drukt!

    Hoewel je bij GAS en REM wellicht direct denkt aan begrippen die samenhangen met die twee pedalen in je auto, bedoelt Daniëlle van der Klein – Driessen hier toch net iets anders mee. GAS houdt voor je mentale gesteldheid in dat je veel met emotie en gevoel bezig bent, terwijl REM inhoudt dat je heel veel nadenkt en rationaliseert. Je begrijpt dat je beiden nodig hebt: een combinatie of afwisseling van beiden helpt je allerlei soorten situaties vooruit. Echter, de meeste mensen hebben een onbewuste voorkeur voor één van beiden. Zo ben ik zelf een piekeraar en zou ik mijn gedachten dolgraag eens stop willen zetten om meer te voelen: ik druk dus duidelijk té veel op het rempedaal en te weinig op het gaspedaal. In haar boek geeft Daniëlle talloze handvatten voor coaches over hoe ze hun sporters zich bewust kunnen laten worden van wanneer ze zichzelf te veel in GAS of REM verliezen en hoe ze de balans kunnen vinden. Ze biedt eerst een overzicht van wat ze in het boek gaat behandelen en geeft vervolgens per hoofdstuk eerst een theoretische uitleg die ze onderbouwt met praktijkvoorbeelden en sluit af met praktische tips, oefeningen en een overzicht van ‘Wat wil je bereiken?’ en ‘Hoe krijg je dat voor elkaar?’

    Zo legt Daniëlle in hoofdstuk 6 bijvoorbeeld uit dat als er te veel GAS is op het speelveld, te veel emotie dus, er dan vaak gespeeld wordt als kippen zonder kop. Daniëlle gaf als voorbeeld een basketballer die zij zelf had begeleid en die had geleerd om de situaties te herkennen waarin hij boos werd. Hij wist dankzij de trainingen wat hij nu moest doen bij de eerste frustratie: hij ademde een paar keer diep in en uit en gaf zichzelf een taakgerichte instructie. Toen Daniëlle één keer anoniem naar een wedstrijd van deze basketballer mocht gaan kijken en de scheidsrechter een misser maakte, rende het hele team woedend op de scheidsrechter af en begonnen tegen hem te schreeuwen. Het spel dat daarna volgde beschreef zij het beste als ‘kip zonder kop’-spel: de eenheid van het team was weg. Iemand die naast Daniëlle op de tribune zat zei: “Er is er maar één die zijn kop erbij houdt en dat is nummer ..” Hij wees daarbij naar de jongen die bij Daniëlle mentale training had gevolgd.

    Daniëlle is zelf sportpsycholoog en heeft in haar praktijk al vele topsporters maar ook coaches, ouders en scheidsrechters begeleidt. Ze gebruikt die ervaringen om wetenschappelijke inzichten om te zetten in praktische adviezen die iedereen kan gebruiken. Wat mij betreft geldt dit niet alleen voor topsporters, maar voor iedereen. Zo kunnen de tips voor ouders om hun kinderen te helpen aan een positief zelfbeeld vele ouders helpen, aangezien kinderen op talloze manieren een negatief zelfbeeld kunnen ontwikkelen. En wie heeft er niet wel eens last van faalangst? Daar kunnen wij allemaal wel tips voor gebruiken. Gas en rem in de sport is dus specifiek gericht op prestatiegedrag van sporters, hoe zij het beste uit zichzelf kunnen halen, maar zal door iedere lezer ook herkend worden in andere situaties. Met de quote van Dr. Frank Bakker (voormalig Universitair Hoofddocent Sportpsychologie) ben ik het dan ook volledig eens: “Daniëlle’s boek helpt bij het vinden van het evenwicht tussen GAS en REM. Warm aanbevolen!”

  5. Waardering 5 uit 5

    Danielle

    Wieke van Pelt owner at Athenafilm & Athenaopleidingen:
    In ‘GAS en REM in de Sport’ vertelt Daniëlle van der Klein-Driesen glashelder hoe je positief en effectief coacht. Het boek gaat over de invloed van emoties (GAS) en gedachten (REM) op prestaties en gedrag. Presteren onder druk; visualiseren; ademhaling; emoties controleren; angst verminderen; wederzijdse beïnvloeding; mentale-training; aandacht richten en teamanalyse zijn een paar voorbeelden van de behandelde onderwerpen.
    Wat wil je bereiken? Hoe krijg je dat voor elkaar? Je vindt de antwoorden in dit boek!

Een beoordeling toevoegen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *